مطالب
دسته بندی

گذر سن امری حتمی و اجتناب ناپذیر است اما پیر شدن نه. هزاران راه برای جوان نگه داشتن روح و جسم در برابر شماست. با شناخت علائم و روشهای پیشگیری از بیماری پیر چشمی سلامت چشمان خود را حفظ کنید.

 

پیر چشمی چیست؟

در اثر بالا رفتن سن انعطاف پذیری و قابلیت تطابق‌ پذیری عدسی برای فعالیتهای بینایی در فاصله نزدیک کاهش می یابد در نتیجه  فرد اجسام نزدیک را به صورت واضح نمی بیند و قدرت تمرکز خود را بر روی اشیاء از دست می دهد. به این اختلال پیر چشمی می گویند. این اختلال در سنین بالا معمولا بین ۴۰ تا ۵۰ سال رخ می دهد. در افراد دوربین، ممکن است علائم پیر‌چشمی در سنین پایینتر بروز کند. در چنین شرایطی فرد تصاویر، اشیای نزدیک و نوشته ها را به صورت تار یا در هم می بیند.

 

علائم پیر چشمی

فرد در هنگام انجام بسیاری از امور مانند مطالعه، خیاطی و یا کار با رایانه به نور مستقیم و روشن نیاز پیدا می کند

خستگی چشم

سرگیجه

خواب آلودگی زودهنگام چشم در حین مطالعه طولانی‌ مدت

دید بیمار در نقطه نزدیک تار و غیر واضح می شود.

 

علل بروز بیماری پیر چشمی

افزایش سن

فشار خون بالا

دیابت

سوء تغذیه

عیوب انکساری مانند دوربینی ممکن است قبل از ۴۰ سالگی موجب بروز این اختلال شود.

سخت شدن پوسته عدسی چشم

کاهش قدرت عضلات جسم مژگانی

خستگی و بی خوابی

 

روش های پیشگیری از پیر چشمی

به ساعت خواب خود در طول شبانه روز توجه کنید (۸ ساعت خواب در شبانه روز(

مصرف انواع میوه جات و سبزیجات و مرکبات از ابتلا به پیر چشمی پیشگیری می کند.

از عینک آفتابی استفاده کنید.

از کشیدن سیگار خودداری کنید.

 

درمان پیر چشمی

به طور کلی درمانی قطعی برای پیر چشمی وجود ندارد؛ اما چندین روش مرسوم درمانی مانند استفاده از عینک، لنز های تماسی و جراحی انکساری وجود دارد که دید فرد را بهبود می بخشد.

می توان گفت هیچ‌ کدام از روش‌های درمانی پیر‌ چشمی ایده آل نیستند؛ یعنی هر کدام از این روش‌ ها مزایا و مشکلاتی دارد؛ اما اگر روش‌ های اصلاحی لیزری به صورت اصولی و دقیق روی قرنیه چشم، قبل‌ از عمل و با انتخاب درست بیمار انجام شده باشد، موثر تلقی می شود.

READ_MORE_K2

 

پلک زدن به صورت مرتب و گاهی در فواصل چند ثانیه ای باعث جلوگیری از خشک شدن چشمها و عواقب خطرناک بعد از خشک شدن چشم میشوند. پس با پلک زدنهای مرتب، چشمان خود را مدام مرطوب نگه دارید.

چشم و گوشیهای هوشمند؟ سؤالات زیادی در پی خواهند داشت مخصوصاً با همه گیرشدن گوشیهای هوشمند. چشم به عنوان یکی از آسیبپذیرترین اعضای بدن در مقابل صفحه نمایشهای گوشیهای هوشمند و گجتها، مدام در معرض آسیب است اما همیشه راه چاره و البته راه درستی برای استفاده صحیح از گوشیهای هوشمند وجود دارد. امروز در اینجا با یکدیگر راهکارهای محافظت از چشم در مقابل گوشی و گجتها و همچنین روشهای صحیح استفاده از گوشی هوشمند در شرایط مختلف با شما هستیم که همگی میتواند به هرچه بهترشدن شرایط و جلوگیری از آسیب رساندن به چشمان به کمک شما بیایند.
اگر شما هم یکی از آن افرادی هستید که روزانه بیش از ۱۵۰ بار به گوشی هوشمند خود خیره میشوید، باید بدانید که چشمان و بینایی شما از جمله اولین و مهمترین تاوان این اعتیاد به گوشیها هستند. خیره شدن به گوشی، تبلت، نوت بوک و … برای مدت زمانی طولانی باعث خستگی، خشک شدن، خارش و حتی تاری دید میشوند که گاها به سر درد می انجامد.  خوشبختانه با انجام یک سری نکات و در نظرگرفتن آنها تا حدود بسیار بالایی میتوانید این آسیبهای بینایی رایج  شده را کاهش دهید. در ادامه ۷ نکته که به کمک چشمان شما در مقابل گوشیهای هوشمند میآیند میرسیم که با یکدیگر این نکات را که کارشناسان به کاربران گجتها و گوشیهای هوشمند پیشنهاد کرده اند را مرور و بررسی میکنیم.
۱) پلک بزنید، پلک بزنید، پلک بزنید
پلکزدن به صورت مرتب و گاهی در فواصل چند ثانیه ای باعث جلوگیری از خشک شدن چشمها و عواقب خطرناک بعد از خشک شدن چشم میشوند. پس با پلک زدنهای مرتب، چشمان خود را مدام مرطوب نگه دارید. اما جلوگیری از خشک شدن چشمها تنها ویژگی پلک زدن نیست، این حرکت باعث فوکوسهای مرتب چشم و کمک به بینایی برای تمرکز بر روی یک مطلب میشود. نگاههای طولانی بدون پلک زدن، به راحتی باعث خشک شدن چشمها میشود که حال بنا بر توصیه کارشناسان حداقل هر ۱۵ دقیقه شما باید ۱۰ بار پلک بزنید تا از این موارد مصون باشید.
۲) نورهای خیره کننده را کاهش دهید
اخیراً و با پیشرفت تکنولوژی صفحه نمایشها و همچنین محافظهای صفحه نمایش همچون Corning Gorilla Glass یا دیگر تجهیزاتی که برای کاهش آسیبها، استفاده میشوند که همگی آنها سعی در کاهش این نورهای خیره کننده دارند. ولی بسیاری هنوز از این امکانات استفاده نمیکنند و حتی با وجود استفاده از این تجهیزات این نورهای خیره کننده کاملاً از بین نمیروند پس چشمان شما مدام هنگام تماشای صفحه نمایش با انعکاس و خود این نورها در تماس است. پیشنهاد ما ابتدا استفاده از تجهیزات کاهش دهنده نورهای خیره کننده و منعکس شده یا محافظهای صفحه نمایش  anti-reflective یا  Anti-glare است که هزینه های بسیار پایینی هم به همراه دارند  و سپس کاهش مدت زمان تماشای مداوم اسکرینها است.
۳)  به چشمان خود استراحت دهید.
به نظر غیر ممکن میرسد ولی چشمان شما از شما تشکر خواهند کرد. قانونی برای مدت زمانهای خیره شدن به صفحه نمایش وجود دارد که با نام قانون ۲۰-۲۰-۲۰ شناخنه میشود. بر اساس این قانون بعد از هر ۲۰ دقیقه کار با چشمان خود تنها ۲۰ ثانیه به آنها استراحت دهید و از فاصله حد اقل ۲۰ فوت و تا ۶ متر و این روال را تکرار کنید.  بدین ترتیب در فواصل مشخص عضله های چشم شما استراحت لازم و کافی را برای ادامه کار خواهند داشت و فشار از روی آنها برداشته خواهد شد.
۴) روشنایی صفحه نمایش را تنظیم کنید
روشنایی بیش از حد یا بسیار کم در صفحه نمایش شما میتواند باعث اختلال در فوکوس کردن چشمان شما شود. برای تنظیم کردن این مورد کار بسیار راحتی پیش رو دارید و تنها کافیست به تنظیمات گوشی یا لپتاپ یا تبلت خود رفته و سپس میزان روشنایی را متناسب با نور محیط تنظیم کنید. اگر از گوشیهای هوشمند استفاده میکنید گزینه خودکار برای تطبیق نور محیط و روشنایی گوشی وجود دارد که باید آن را فعال کنید.
 
۵) تنظیم کردن سایز فونت گوشی یا گجت
تنظیم کردن سایز و کنتراست به راحتی فشار را از روی چشمان شما بر میدارد. ایبن کار باعث راحتتر شدن خواندن و مطالعه و چک کردن گزینه های مختلف میشود که باز هم میبایست به تنظیمات گوشی خود مراجعه کنید
۶) صفحه نمایش را تنظیم کنید
شاید تا به حال از این موضوع اطلاع نداشته اید اما شما حال باید بدانید که تمیز کردن و تمیز نگه داشتن صفحه نمایش در نهایت به دید هرچه بهتر چشمان شما می انجامند و کارشناسان دریافته اند که صفحه نمایشهای کثیف و تمییز نشده به راحتی به کار هرچه بیشتر چشمان شما می انجامند.
۷) گوشی خود را با فاصله نگه دارید
نگران نباشید. قرار نیست گوشی را از شما جدا کنیم. بسیاری از کاربران گوشی های هوشمند تمایل دارند تا گوشی خود را در فاصله های نزدیک به چشمان خود نگه دارند تا با جزئیات بیشتری موضوعی را بخوانند و یا ببینند که اصلاً عادت خوبی نیست. بهترین فاصله ها همانطور که گفته شد حدود ۱۶ تا ۱۸ اینچ که چیزی حدود ۴۰ سانتی متر است. شاید در ابتدا نشدنی و خنده دار به نظر بیاید ولی با چند بار تلاش به راحتی به آن عادت خواهید کرد.

 

READ_MORE_K2
Top