مطالب
دسته بندی

راه های علمی و عملی برای رسیدن به شادی

  • 10 اسفند 1398

راه های علمی و عملی ای که با انجام آنها به شادی خواهید رسید.

 

با توجه به اینکه ژنتیک و یا شرایط خاص زندگی ممکن است گاهی خارج از کنترل شما باشد، راه های علمی و عملی ساده ای را برای ایجاد لبخند و رضایت و آرامش و در نهایت شادی بیشتر به شما توصیه می کنیم. شاید خواندن مطالب زیر باعث شود جرقه ای برای آزمودن این روش ها در ذهنتان زده شود، پس تا آخر با ما باشید.

شادی، نوعی رضایت درونی است

که در انسانها وجود دارد و برخی نیز آن را غرور، قناعت و یا قدردانی توصیف کرده اند اما این احساسات از فردی به فرد دیگر متفاوت است. به طور کلی دانشمندان احساس شادی و شاد بودن را برای انسان ها بسیار مفید می دانند چرا که معتقدند که این احساس به فرد برای مقابله با استرس و بیماری ها کمک می کند، بنابراین طبیعی است که همه افراد در زندگی خود به دنبال شادی هر چه بیشتر باشند.

 

  1. به گردش بروید!

 بخش بزرگی از احساس خرسندی یا عدم آن، به نگرش انسان و دنیای اطراف بستگی دارد. گردش و تفریح لزوما به معنای پول خرج کردن نیست بلکه خوردن یک لیوان چای لذت بخش در حیاط کوچک منزلتان هم می تواند گردش محسوب شود اگر یاد بگیرید که از کوچک ترین چیزهای زندگی هم لذت ببرید. مطمئنا در یک روز دلگیر و کسل کننده، تماشای یک فضای سبز یا آسمان آبی یا مناظر طبیعی زیبا می تواند احساس شادی را در فرد زنده کند.

تحقیقات نشان می دهد که فضای سبز با سلامت روان ارتباط زیادی داشته و می تواند بخش هایی از مغز انسان را به سمت شادی، مثبت اندیشی و ثبات عاطفی هدایت کند. به همین دلیل یکی از راهکارهایی که آنها برای ایجاد حس شادی در زمان افسردگی پیشنهاد می کنند فرار از محیط خانه، اداره یا کلاس درس است؛ زیرا این راهکارها به بهبود وضعیت روانی کمک می کند. همچنین پیاده روی و قرار گرفتن در معرض نور خورشید سبب جذب ویتامین D شده که برای مقابله با افسردگی مناسب است.

 

2- مرتب ورزش کنید!

ورزش یک راه حل جادویی برای مبارزه با افسردگی و ایجاد احساس شادی است. انجام مرتب تمرینات ورزشی به کنترل وزن، مبارزه با بیماری ها و افزایش انرژی کمک می کند. تحقیقات نشان داده است که ورزش کردن همچنین سبب بهبود وضعیت روحی و روانی شده و در شخص احساس شور و نشاط را به وجود می آورد .فعالیت بدنی به انتشار اندورفین در مغز کمک کرده و احساس خوشایندی را برای فرد به ارمغان می آورد.

 

 3.موسیقی گوش کنید!

گوش دادن به آهنگ های مورد علاقه سبب انتشار دوپامین در مغز شده و فرد را غرق در احساس آرامش و شادی می کند. دوپامین یک ماده شیمیایی است که احساسات انسان را تحت تاثیر قرار می دهد. افرادی که به موسیقی های مثبت گوش می دهند احساس شادی بیشتری نسبت به افراد دیگر دارند. یک لیست از آهنگ های شاد و مثبت مورد علاقه خود تهیه کنید و در زمانی که مورد هجوم افکار و احساسات منفی و ناراحت کننده قرار می گیرید به آنها گوش دهید.

 

4- خواب کافی داشته باشید.

نداشتن خواب کافی به طور مستقیم با مشکلات، خلق و خو و روابط افراد ارتباط دارد. بسیاری از مردم از نداشتن خواب کافی و به موقع رنج می برند که این امر سبب بروز اختلالات روحی و روانی در این افراد می شود. بهتر است که با اضافه کردن 60 تا 90 دقیقه خواب کافی و مفید به زمان استراحت خود در شب، احساس شادی و رضایتمندیتان را افزایش دهید.

 

5- با دوستان و عزیزان خود وقت بگذرانید.

بهتر است به جای ارسال پیامک یا نامه به یک دوست، با او تماس بگیرید. از بهترین و شادترین اتفاق های مشترکتان صحبت کنید و سعی کنید آنها را با جزئیات به یاد آورید.گذراندن وقت با کسانی که آنها را دوست دارید و از بودن کنار آنها آرامش می گیرید، سبب ایجاد هر چه بیشتر حس شادی در درون شما خواهد شد. یک پژوهش جدید نشان می دهد که دوستی یکی از عوامل تعیین کننده شادی فرد است. .داشتن روابط نزدیک و صمیمانه و قرار گرفتن در محیط های دوستانه به شما احساس امنیت و حمایت را القا می کند. به علاوه بودن در کنار دوستان یا افراد نزدیک خانواده، همیشه خاطرات خوشایند را تداعی می کند که این امر به بهبود نگرش مثبت و احساس خوشبختی یاری می رساند.

 

6- کارهای خوب انجام دهید.

 یاری رساندن به افراد و انجام کارهای خوب و پسندیده به افزایش حس رضایت و شادی کمک می کند. انجام این کار به صورت یک عادت همیشگی باعث می شود که با هر بار انجام آن سرشار از انرژی و آرامش شوید. انجام یک کار خوب برای فرد دیگر، احساس شادی و محبت را در هر دو طرف تقویت کرده و نگرش هر دو را نسبت به دنیای پیرامون مثبت می سازد. در زمان احساس ناراحتی و غم، سعی کنید کارهای خوب و مثبتی را برای افراد (حتی غریبه ها) انجام دهید. این کارها لزوما نباید کارهای بسیار بزرگ یا دشواری باشند. برای مثال شما در وسایل حمل و نقل عمومی مانند اتوبوس یا مترو می توانید جای خود را به فرد دیگری بدهید یا به یک دوست نزدیک در تمیز کردن خانه اش کمک کنید. خلاقانه رفتار کنید و همیشه در جهت خلق اتفاقات غیرمنتظره سعی کنید.

 

7- بنویسید

زمانی که شما احساس غمگین بودن یا عصبانیت می کنید، ممکن است روزها یا هفته ها را با این احساسات بد و منفی سپری کنید. برای رهایی از این احساسات منفی راه حل "نوشتن" را پیشنهاد می کنیم. تمام افکار و احساسات بد و ناخوشایند و آزار دهنده را با نوشتن از خود دور کنید. افراد می توانند بدون هیچ محدودیت و قضاوتی، افکار و احساسات خود را روی کاغذ بیان کنند. پس از نوشتن تمام این احساسات بد و منفی، کاغذ را دور بیندازید؛ زیرا از نظر علمی ثابت شده که با دور انداختن آن، احساسات ناخوشایند از شما فاصله گرفته و روزنه های امید و شادی در شما شکل می گیرد.

 

 

راه های علمی و عملی ای که با انجام آنها به شادی خواهید رسید.

 

با توجه به اینکه ژنتیک و یا شرایط خاص زندگی ممکن است گاهی خارج از کنترل شما باشد، راه های علمی و عملی ساده ای را برای ایجاد لبخند و رضایت و آرامش و در نهایت شادی بیشتر به شما توصیه می کنیم. شاید خواندن مطالب زیر باعث شود جرقه ای برای آزمودن این روش ها در ذهنتان زده شود، پس تا آخر با ما باشید.

شادی، نوعی رضایت درونی است

که در انسانها وجود دارد و برخی نیز آن را غرور، قناعت و یا قدردانی توصیف کرده اند اما این احساسات از فردی به فرد دیگر متفاوت است. به طور کلی دانشمندان احساس شادی و شاد بودن را برای انسان ها بسیار مفید می دانند چرا که معتقدند که این احساس به فرد برای مقابله با استرس و بیماری ها کمک می کند، بنابراین طبیعی است که همه افراد در زندگی خود به دنبال شادی هر چه بیشتر باشند.

 

  1. به گردش بروید!

 بخش بزرگی از احساس خرسندی یا عدم آن، به نگرش انسان و دنیای اطراف بستگی دارد. گردش و تفریح لزوما به معنای پول خرج کردن نیست بلکه خوردن یک لیوان چای لذت بخش در حیاط کوچک منزلتان هم می تواند گردش محسوب شود اگر یاد بگیرید که از کوچک ترین چیزهای زندگی هم لذت ببرید. مطمئنا در یک روز دلگیر و کسل کننده، تماشای یک فضای سبز یا آسمان آبی یا مناظر طبیعی زیبا می تواند احساس شادی را در فرد زنده کند.

تحقیقات نشان می دهد که فضای سبز با سلامت روان ارتباط زیادی داشته و می تواند بخش هایی از مغز انسان را به سمت شادی، مثبت اندیشی و ثبات عاطفی هدایت کند. به همین دلیل یکی از راهکارهایی که آنها برای ایجاد حس شادی در زمان افسردگی پیشنهاد می کنند فرار از محیط خانه، اداره یا کلاس درس است؛ زیرا این راهکارها به بهبود وضعیت روانی کمک می کند. همچنین پیاده روی و قرار گرفتن در معرض نور خورشید سبب جذب ویتامین D شده که برای مقابله با افسردگی مناسب است.

 

2- مرتب ورزش کنید!

ورزش یک راه حل جادویی برای مبارزه با افسردگی و ایجاد احساس شادی است. انجام مرتب تمرینات ورزشی به کنترل وزن، مبارزه با بیماری ها و افزایش انرژی کمک می کند. تحقیقات نشان داده است که ورزش کردن همچنین سبب بهبود وضعیت روحی و روانی شده و در شخص احساس شور و نشاط را به وجود می آورد .فعالیت بدنی به انتشار اندورفین در مغز کمک کرده و احساس خوشایندی را برای فرد به ارمغان می آورد.

 

 3.موسیقی گوش کنید!

گوش دادن به آهنگ های مورد علاقه سبب انتشار دوپامین در مغز شده و فرد را غرق در احساس آرامش و شادی می کند. دوپامین یک ماده شیمیایی است که احساسات انسان را تحت تاثیر قرار می دهد. افرادی که به موسیقی های مثبت گوش می دهند احساس شادی بیشتری نسبت به افراد دیگر دارند. یک لیست از آهنگ های شاد و مثبت مورد علاقه خود تهیه کنید و در زمانی که مورد هجوم افکار و احساسات منفی و ناراحت کننده قرار می گیرید به آنها گوش دهید.

 

4- خواب کافی داشته باشید.

نداشتن خواب کافی به طور مستقیم با مشکلات، خلق و خو و روابط افراد ارتباط دارد. بسیاری از مردم از نداشتن خواب کافی و به موقع رنج می برند که این امر سبب بروز اختلالات روحی و روانی در این افراد می شود. بهتر است که با اضافه کردن 60 تا 90 دقیقه خواب کافی و مفید به زمان استراحت خود در شب، احساس شادی و رضایتمندیتان را افزایش دهید.

 

5- با دوستان و عزیزان خود وقت بگذرانید.

بهتر است به جای ارسال پیامک یا نامه به یک دوست، با او تماس بگیرید. از بهترین و شادترین اتفاق های مشترکتان صحبت کنید و سعی کنید آنها را با جزئیات به یاد آورید.گذراندن وقت با کسانی که آنها را دوست دارید و از بودن کنار آنها آرامش می گیرید، سبب ایجاد هر چه بیشتر حس شادی در درون شما خواهد شد. یک پژوهش جدید نشان می دهد که دوستی یکی از عوامل تعیین کننده شادی فرد است. .داشتن روابط نزدیک و صمیمانه و قرار گرفتن در محیط های دوستانه به شما احساس امنیت و حمایت را القا می کند. به علاوه بودن در کنار دوستان یا افراد نزدیک خانواده، همیشه خاطرات خوشایند را تداعی می کند که این امر به بهبود نگرش مثبت و احساس خوشبختی یاری می رساند.

 

6- کارهای خوب انجام دهید.

 یاری رساندن به افراد و انجام کارهای خوب و پسندیده به افزایش حس رضایت و شادی کمک می کند. انجام این کار به صورت یک عادت همیشگی باعث می شود که با هر بار انجام آن سرشار از انرژی و آرامش شوید. انجام یک کار خوب برای فرد دیگر، احساس شادی و محبت را در هر دو طرف تقویت کرده و نگرش هر دو را نسبت به دنیای پیرامون مثبت می سازد. در زمان احساس ناراحتی و غم، سعی کنید کارهای خوب و مثبتی را برای افراد (حتی غریبه ها) انجام دهید. این کارها لزوما نباید کارهای بسیار بزرگ یا دشواری باشند. برای مثال شما در وسایل حمل و نقل عمومی مانند اتوبوس یا مترو می توانید جای خود را به فرد دیگری بدهید یا به یک دوست نزدیک در تمیز کردن خانه اش کمک کنید. خلاقانه رفتار کنید و همیشه در جهت خلق اتفاقات غیرمنتظره سعی کنید.

 

7- بنویسید

زمانی که شما احساس غمگین بودن یا عصبانیت می کنید، ممکن است روزها یا هفته ها را با این احساسات بد و منفی سپری کنید. برای رهایی از این احساسات منفی راه حل "نوشتن" را پیشنهاد می کنیم. تمام افکار و احساسات بد و ناخوشایند و آزار دهنده را با نوشتن از خود دور کنید. افراد می توانند بدون هیچ محدودیت و قضاوتی، افکار و احساسات خود را روی کاغذ بیان کنند. پس از نوشتن تمام این احساسات بد و منفی، کاغذ را دور بیندازید؛ زیرا از نظر علمی ثابت شده که با دور انداختن آن، احساسات ناخوشایند از شما فاصله گرفته و روزنه های امید و شادی در شما شکل می گیرد.

 

 

سعی کنید از همین امروز روش ها را امتحان کنید ... مطمئن هستیم که نتیجه های قابل درک و مشاهده ای خواهید گرفت.

سعی کنید از همین امروز روش ها را امتحان کنید ... مطمئن هستیم که نتیجه های قابل درک و مشاهده ای خواهید گرفت.

Top